Gevoel voor gevoeligheden

Joop Schmit (Eprom)

"Bij een management buy out denk je in eerste instantie aan geld, maar dat zou je net zo goed een bijzaak kunnen noemen. Behalve om financiën gaat het om emotie, en Hogenhouck heeft laten zien daar heel goed mee om te kunnen gaan. De adviseurs hebben een groot inlevingsvermogen en houden rekening met irrationele zaken.

Eprom is een organisatieadviesbureau, dat ik in 1991 heb opgericht. Wij helpen mensen op de werkvloer het beste in zichzelf naar boven te halen. Door effectief, professioneel en transparant te zijn. Dat is goed voor de mensen zelf, goed voor de organisatie waar ze werken en dus ook goed voor de klant. Eprom is van zichzelf een solide onderneming, waar het personeel in alle openheid opereert en we zijn succesvol. Tot onze klantenkring mogen we onder meer KLM, TNT, ABN AMRO rekenen.

Gevoel voor gevoeligheden
Toen ik het bedrijf wilde overdragen, dacht ik in eerste instantie aan een externe koper. Die vonden we ook, dachten we. Maar deze koper bleek van Eprom een soort cashcow te willen maken, waarbij zaken als beloningsadvies meer tot kunstje werden verheven. Dat was ik helemaal niet gewend en ik voelde me er ook niet goed bij. Het paste helemaal niet bij onze eigen bedrijfsfilosofie. Hogenhouck zag dat en wist dat ook te benoemen. De deal ketste af, waarna we het dichtbij huis gingen zoeken. Het bedrijf werd overgenomen door mijn dochter en een manager.

Een MBO is heel wat meer dan een financiële transactie, en betekent voor het management ook nieuwe taken. Er ontstaan andere verhoudingen op de werkvloer, in ons geval met twee nieuwe directeuren die ook nog eigenaar zijn. De adviseurs hebben dat proces heel goed begeleid en wist mij, het nieuwe management en het personeel dicht bij elkaar te houden.

Reële prijs bij MBO
Natuurlijk moest er ook over de prijs worden onderhandeld. Hogenhouck zorgde ervoor dat er een reëel bedrag uit de bus kwam: niet te hoog maar ook niet te laag. De verleiding bestond om niet te hoog te gaan zitten omdat mijn dochter een van de kopers was, maar dat zou niet goed zijn geweest. Je moet elkaar wel kunnen blijven aankijken.’’

Terug naar overzicht