Nieuws

‘Binnen de top 10 zijn we veruit de kleinste, maar we groeien hard’

Jordy Kool stond met Infotheek voor een afslag. Gingen ze linksaf, dan zou deze Leidse leverancier van ICT-apparatuur zich ontwikkelen tot nichespeler. Klein, fijn, maar kwetsbaar. Werd het recht vooruit, dan moest de onderneming nog meer gas geven in de strijd met de grote jongens in Europa. Infotheek koos voor het laatste.

Kool (41) is chief executive officer (ceo) en mede-eigenaar van Infotheek. Zeven jaar geleden kwam de bedrijfskundige en oud-marinier aan boord in het management, sinds 2010 is hij statutair directeur. De (winstgevende) omzet groeide in die periode van €55 mln tot €317 mln, autonoom en door acquisities. Het personeelsbestand ligt boven de vijfhonderd.

Begin maart werd bekend dat investeringsfonds Altor uit Zweden een deel van het bedrijf had overgenomen. Het was een summier bericht in het FD. Financiële details over de transactie werden niet bekendgemaakt. Ook nu niet. Wel wil Kool de transactie graag toelichten.

Jordy Kool stond met Infotheek voor een afslag. Gingen ze linksaf, dan zou deze Leidse leverancier van ICT-apparatuur zich ontwikkelen tot nichespeler. Klein, fijn, maar kwetsbaar. Werd het recht vooruit, dan moest de onderneming nog meer gas geven in de strijd met de grote jongens in Europa. Infotheek koos voor het laatste.

Kool (41) is chief executive officer (ceo) en mede-eigenaar van Infotheek. Zeven jaar geleden kwam de bedrijfskundige en oud-marinier aan boord in het management, sinds 2010 is hij statutair directeur. De (winstgevende) omzet groeide in die periode van €55 mln tot €317 mln, autonoom en door acquisities. Het personeelsbestand ligt boven de vijfhonderd.

Begin maart werd bekend dat investeringsfonds Altor uit Zweden een deel van het bedrijf had overgenomen. Het was een summier bericht in het FD. Financiële details over de transactie werden niet bekendgemaakt. Ook nu niet. Wel wil Kool de transactie graag toelichten.

Strategiesessie
Naar eigen zeggen onderscheidt Infotheek zich met kwaliteit, betrouwbaarheid, betrokken verkopers en snelle levering. Het bedrijf heeft inmiddels 90.000 klanten in Europa. Maar is dat genoeg? Afgelopen zomer was het tijd voor een strategiesessie met commissarissen, topmanagement en adviseurs. Met als hamvraag: hoe verder? Kool: ‘De hardwaremarkt staat onder druk. De volumes groeien, maar de gemiddelde verkoopprijs gaat omlaag. De marge neemt af.’ Anders gezegd: Infotheek moet meer doen om hetzelfde te kunnen verdienen.

En de strijd wordt intenser, zeker nu ook Amazon en het Chinese Alibaba zich aandienen als concurrent in de kleinzakelijke markt. Bovendien huren klanten steeds vaker hun ICT-apparatuur, in plaats van direct kopen. De bijgeleverde service levert aantrekkelijke inkomsten op voor Infotheek. Maar met al die eigen apparatuur heb je op de balans een veel sterkere financiële buffer nodig. ‘Je krijgt een financieringsdiscussie’, analyseert Kool.

Top tien
Zo diende de strategische richting zich als vanzelf aan. Voorwaarts moest het gaan met een krachtige kapitaalverstrekker van buiten: ‘Er zijn in Europa zo’n tien grote wederverkopers, waarvan sommige €1 mrd tot €3 mrd omzet behalen. Wij zitten in de top tien. Daarin zijn we by far de kleinste, maar we groeien hard.’

De zoektocht naar een partner kon beginnen. Een serieuze strategische partij – Kool mag geen namen noemen – kwam langs met een niet-bindend bod. Het bedrijf haakte af omdat het in eigen huis problemen kreeg. ‘Maar het gaf ons een goed beeld van de positionering en waardering van Infotheek.’

Uit de hoek van private equity was de belangstelling massaler. Al voor de zoektocht begon, meldden zich al geregeld partijen op het Infotheek-hoofdkantoor in Leiden. Een selectie was snel gemaakt, daarna moest Kool de boer op. Aanvankelijk tussen de werkzaamheden door, naarmate het slotstuk naderde werd hij vrijgespeeld. Ondertussen versterkte hij het topmanagement.

Solide club
‘We hebben een aantal partijen gesproken, uit Londen, de VS en Canada’, zegt hij. Grote partijen met grote beloftes. Toch viel de keuze op het Zweedse Altor, dat in Nederland eerder actief was met een investering in Meyn Oostzaan (kippenslachtlijnen). De investeerder is relatief onbekend in de financiële wereld. Maar het is een solide club, volgens Kool, met diepe zakken voor acquisities.

En belangrijker nog, Altor is een private-equityhuis met kennis en ervaring in de bedrijfstak. Eerder investeerde het in Dustin. De omzet van deze branchegenoot uit Stockholm schoot daarop omhoog van €200 mln tot €900 mln, waarna de aandeelhouder zijn belang vorig jaar via een beursgang verzilverde.

Van de beurs
Private-equityfondsen hebben vaak een investeringshorizon van zo’n vijf jaar. Met Infotheek zijn hierover geen afspraken gemaakt. Laat staan dat Kool nu al kan vertellen of er beursplannen zijn à la Dustin. Voor Infotheek zou dat een bijzondere gebeurtenis zijn. Een kwart eeuw geleden verdween het wegens een faillissement juist van de beurs, waarna het een doorstart maakte.

Vooralsnog is er na de overname per 1 april alleen maar hard gewerkt. Van een zogeheten ‘closing-dinner’, waar de betrokkenen de transactie vieren, is het wegens de drukte nog niet gekomen. ‘We hebben het naar achteren geschoven. Dit zijn voor Infotheek de beste maanden.’

Vierenhalf uur handtekeningen zetten
Ook de ondertekening van de overeenkomst kende geen opsmuk. De directeur was de enige van alle vijfhonderd Infotheek-medewerkers die op de zaak achterbleef. Viereneenhalf uur lang mocht hij handtekeningen zetten. Pas daarna werd de fles champagne uitgeschonken die het begeleidende advocatenkantoor had meegebracht. ‘Ik voelde me die dag niet zo fit, dus ik heb geen glaasje genomen’, zegt Kool. ‘Eigenlijk ging ik direct maar weer over tot de orde van de dag.’

Bron: FD

Interesse?

We willen je graag leren kennen.