DataCenter Fryslân is eind maart 2020 verkocht aan datacenter investeerder Penta Infra. DataCenter Fryslân (DCF) werd in 2006 opgezet als zusterorganisatie van DataDiensten Fryslân, een toonaangevende network integrator voor regionale opdrachtgevers. Hogenhouck m&a begeleidde de verkoop voor de aandeelhouders van DCF.

Belangrijke hub in Friesland

Het in Leeuwarden gevestigde bedrijf is het enige carrier-neutrale datacenter in Friesland. Het vormt een belangrijke hub om de dienstverlening van IT-leveranciers, lokale overheden, zorg- en onderwijsinstellingen in de regio te kunnen garanderen. Na de verkoop van het datacenterbedrijf richt ondernemer Else Maria van der Meulen zich volledig op de verdere ontwikkeling van DataDiensten Fryslân tot de specialist in security en netwerk integratie.

Gegroeid tot volwassen organisaties

Else Maria van der Meulen, directeur en grootaandeelhouder van DCF, licht de reden voor verkoop toe: “Vanuit DataDiensten Fryslân staan wij dicht bij onze klanten. Zowel het datacenter als het netwerkbedrijf zijn inmiddels uitgegroeid tot volwassen organisaties. Maar de ontwikkelingen in datacenters, netwerken en security gaan steeds sneller. Je ziet dat er nu een tijd is aangebroken om ieder onderdeel de focus te geven die het nodig heeft. Voor mij betekende dit dat ik me graag verder wil ontwikkelen op het gebied van security en dat past goed binnen het portfolio van DataDiensten Fryslân als netwerk integrator. Het runnen van het datacenter wordt nu overgenomen door Penta Infra, maar de samenwerking is en blijft zeer hecht. Het klantcontact zal dan ook zeker blijven bestaan.”

Internationale scope datacenter

Penta Infra is een aanbieder van datacenter- en connectiviteitsdiensten met acht datacenters in Nederland en Duitsland. Het is een organisatie met een internationale scope, maar altijd met grote aandacht voor de regionale positie. Het aantrekken van nieuwe medewerkers uit Friesland is daar een mooi voorbeeld van.

Closing in coronacrisis

De afronding van de transactie vond plaats tijdens de eerste weken van de ‘lockdown’ tijdens de coronacrisis in Nederland. Else Maria geeft aan hoe ze dit heeft ervaren. “Het heeft in de laatste weken nogal wat hoofdbrekens gekost om alles juridisch in orde te krijgen. Uiteindelijk was het dan toch geregeld en werd de transactie digitaal afgerond. Dat het helemaal digitaal ging, vond ik wel jammer. Je kunt het dan niet echt persoonlijk afsluiten met de mensen waarmee je dit proces hebt doorlopen. Je bent toch een beetje met elkaar een hardloopwedstrijd aan het lopen en op het moment dat je dan over de finish gaat, kun je dat niet met elkaar vieren. Dat voelt dan een beetje abstract, maar er komt vast nog een moment om er met elkaar op terug te kijken.”

Interesse?

We willen je graag leren kennen.